Strategia rozwoju

Dokument Skasowany

Sporządził: Krzysztof Wasilewski Data sporządzenia: 2002-10-25.pobierz w formacie pdf
Osoba odpowiedzialna: Krzysztof Wasilewski Data upublicznienia: 2002-10-25
Strategia Rozwuju Gminy Wąwolnica    XXXIX/253/02   
 

 

 

 

 

 

STRATEGIA ROZWOJU

GMINY WĄWOLNICA

POWIAT PUŁAWY

WOJEWÓDZTWO LUBLIN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wąwolnica 2002 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A U T O R Z Y:

1. Franciszek Woch - IUNG Puławy - koordynator

2. Jan Abramek - sołtys wsi Stanisławka

3. Kazimierz Antoń - przedsiębiorca z Rąblowa

4. Wiesława Dybała - Regionalne Towarzystwo Przyjaciół Wąwolnicy

5. Elżbieta Gawdzik - Regionalne Towarzystwo Przyjaciół Wąwolnicy

6. Paweł Kamiński - radny Rady Gminy Wąwolnica /Wąwolnica/

7. Zofia Kochanowska - radna Rady Gminy Wąwolnica /Celejów/

8. Stanisław Kolibski - radny Rady Gminy Wąwolnica /Zarzeka/

9. Stanisław Kowalik - sołtys wsi Celejów

10. Barbara Kruk - Urząd Gminy Wąwolnica

11. Elżbieta Kruk - OSP w Wąwolnicy

12. Piotr Kruk - Urząd Gminy Wąwolnica

13. Jadwiga Majewska - dyrektor Gimnazjum w Wąwolnicy

14. Elżbieta Michta - radna Rady Gminy Wąwolnica /Celejów/

15. Sylwester Niezabitowski - sołtys wsi Mareczki

16. Eugeniusz Nowocień - drogi - IUNG Puławy

17. Bolesław Padło - Gimnazjum w Wąwolnicy

18. Sławomir Partycki - prezes Regionalnego Towarzystwa Przyjaciół Wąwolnicy

19. Kazimierz Pidek - burmistrz miasta Poniatowa

20. Gerard Potakiewicz - Zespół Lubelskich Parków Krajobrazowych

21. Józef Rak - radny Rady Gminy Wąwolnica /Grabówki/

22. Stanisław Rutkowski - Urząd Gminy w Dorohusku

23. Bogumiła Sarnowska - sołtys wsi Łopatki

24. Krzysztof Siejko - dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opiekuńczo - Leczniczego dla Psychicznie i Nerwowo Chorych w Celejowie

25. Ewa Skowronek - dyrektor Przedszkola Samorządowego w Wąwolnicy

26. Aneta Sosik - Urząd Gminy Wąwolnica

27. Agata Struska - dyrektor Szkoły Podstawowej w Wąwolnicy

28. Bogumiła Szyszkowska - gospodarstwo agroturystyczne w Zarzece

29. Henryk Wartacz - Urząd Gminy Wąwolnica

30. Krzysztof Wasilewski - Urząd Gminy Wąwolnica

31. Krzysztof Wącior - Grupa Producencka “UNIA” /Karmanowice/

32. Genowefa Wiejak - dyrektor Szkoły Podstawowej w Rąblowie

33. Marianna Wilkoławska - radna Rady Gminy Wąwolnica /Łopatki/

34. Dariusz Wójcik - Materne Polska w Łopatkach

35. Piotr Zadora - dyrektor Szkoły Podstawowej w Karmanowicach

36. Jacek Zuchniarz - rolnik wsi Zarzeka

37. Marta Zuchniarz - SP ZOL w Wąwolnicy

38. Marian Żaba - Starostwo Powiatowe w Puławach

 

 

 

 

 

 

MOTTO:

Dziś problem nie polega już na tym, czy dokonywać zmian, lecz w jaki sposób i na jakich podstawach je dokonywać wobec nowej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Taką podstawą - w przypadku gmin - może stać się

strategia rozwoju.

 

 

I. WPROWADZENIE

Radykalne zmiany systemowe dokonywane w kraju wywołują potrzebę zmian w zachowaniu różnego typu organizacji, jak przedsiębiorstwa, instytucje - w tym gminy, w celu dostosowania do tych zmian prowadzonej przez nie działalności. Stymulują również wyzwalanie inicjatyw oddolnych, zmierzających w kierunku wzrostu samodzielności i aktywności władz tych organizacji zarówno w bieżącej działalności, jak i podejmowaniu działań związanych z ich perspektywicznym rozwojem.

Proces transformacji systemowej posiada także swój wymiar przestrzenny - krajowy, regionalny, jak i dotyczący obszarów gmin. Zgodnie z postanowieniami ustawy o samorządzie terytorialnym (11) gminy dysponują określonym zakresem swobody w decydowaniu o sobie, wspólnym majątku oraz o zaspakajaniu lokalnych potrzeb społecznych. Gmina jako wspólnota samorządowa stała się podstawową formą organizacyjną lokalnego życia publicznego.

Głównym zadaniem władz samorządowych jest tworzenie możliwie jak najlepszych warunków życia dla mieszkańców gminy. Zakresem obejmuje szereg dziedzin, z których jako najistotniejsze uznać należy:

* pracy - uwzględniającą możliwość uzyskania pracy i dochodów, warunki pracy oraz dostępność miejsca jej wykonywania,

* zamieszkania - uwzględniającą dostępność mieszkań i warunki mieszkaniowe, jak też ład przestrzenny zabudowy, czy tereny rekreacji i wypoczynku,

* środowiska przyrodniczego - uwzględniającą zasoby i walory oraz jakość tegoż środowiska zarówno w skali całej gminy, jak i poszczególnych jej fragmentów,

* obsługi - obejmujących szeroki wachlarz podstawowych usług dla ludności we wszystkich sferach, jak bytowej, oświaty, ochrony zdrowia i opieki społecznej, kultury, rekreacji i wypoczynku, bankowości itp.

Powyższe zadania władze samorządowe będą mogły realizować tylko w takim stopniu, na jaki pozwolą im istniejące warunki określone obowiązującymi w kraju zasadami prawno-organizacyjnymi, finansowymi, zasobnością finansową gminy oraz aktywnością i skutecznością działań struktur samorządowych. Działania władz lokalnych w tym zakresie powinny mieć dwojaki charakter:

- strategiczny - określający zadania kluczowe dla zaspokojenia podstawowych potrzeb lokalnych społeczności w określonym horyzoncie czasu,

- bieżący - nastawiony na realizację poszczególnych zadań szczegółowych, wynikających z ustaleń strategicznych.

Dla realizacji powyższych zadań gminy rywalizują między sobą o pozyskanie kapitału prywatnego i publicznego, gdyż od tego uzależniony jest rozwój gospodarczy, a w konsekwencji poziom życia miejscowej społeczności. Z kolei kapitał poszukuje dla siebie jak najlepszych warunków lokalizacyjnych, stąd gminy muszą tworzyć tzw. korzystne warunki dla tegoż kapitału. Aby to osiągnąć władze lokalne gminy powinny działać w dwóch kierunkach:

- zewnętrznym - zorientowanym na otoczenie gminy, poszukując w nim czynników sprzyjających oraz unikając zagrażających rozwojowi gminy,

- wewnętrznym - zorientowanym na zasoby własne gminy, które determinują poziom atrakcyjności lokalizacyjnej gminy dla ludności i podmiotów gospodarczych.

Dokonujące się w naszym kraju przemiany systemowe stwarzają potrzebę stosowania nowych - aktywnych stylów i form zarządzania, gdyż stare - polegające na realizacji decyzji i zaleceń podjętych odgórnie są mniej skuteczne. Nie zapewnią sukcesu w rozwoju gminy. Ponadto uwzględnić należy, że proces rozwoju będzie się odbywać w warunkach niepewności i ryzyka oraz liczenia w nim głównie na własne siły gminy.

Zagadnienie planowania strategicznego w polskich gminach pojawiło się dopiero w latach dziewięćdziesiątych (2, 18). Większość gmin przyjmuje za swoją strategię rozwoju studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, wymagane przez Ustawę o zagospodarowaniu przestrzennym (12). Nie jest to właściwe podejście, gdyż “Studium...” stanowi jedynie przestrzenną lokalizację strategii rozwoju, a nie ją zastępuje. Właściwym jest stworzenie oddzielnego dokumentu - strategii rozwoju, któremu nadaje się rangę Uchwały Rady Gminy.

Ponieważ zarządzanie strategiczne jest w Polsce zagadnieniem nowym, stąd są trudności zarówno w opracowaniu “Strategii...”, jak i, a szczególnie w zrozumieniu przez Społeczeństwo metodyki oraz zawartych w niej przedsięwzięć. Stąd też należy określić, co rozumiemy pod pojęciem


download: AdobeReader 
Wersja: 1Wprowadził do systemu: Piotr Kruk dnia 2003-07-02 12:15
Zatwierdził do publikacji:   dnia 2003-07-02 13:05

 Biuletyn odwiedziło 40620 osób.
Redaktor biuletynu: Łukasz Marciniak
 Serwis prowadzi: Oddział Informatyki Biura Organizacji, Kadr i Informatyki Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego