|
STRATEGIA ROZWOJU
GMINY WĄWOLNICA
POWIAT PUŁAWY
WOJEWÓDZTWO LUBLIN
Wąwolnica 2002 r.
A U T O R Z Y:
1. Franciszek Woch - IUNG Puławy - koordynator
2. Jan Abramek - sołtys wsi Stanisławka
3. Kazimierz Antoń - przedsiębiorca z Rąblowa
4. Wiesława Dybała - Regionalne Towarzystwo Przyjaciół Wąwolnicy
5. Elżbieta Gawdzik - Regionalne Towarzystwo Przyjaciół Wąwolnicy
6. Paweł Kamiński - radny Rady Gminy Wąwolnica /Wąwolnica/
7. Zofia Kochanowska - radna Rady Gminy Wąwolnica /Celejów/
8. Stanisław Kolibski - radny Rady Gminy Wąwolnica /Zarzeka/
9. Stanisław Kowalik - sołtys wsi Celejów
10. Barbara Kruk - Urząd Gminy Wąwolnica
11. Elżbieta Kruk - OSP w Wąwolnicy
12. Piotr Kruk - Urząd Gminy Wąwolnica
13. Jadwiga Majewska - dyrektor Gimnazjum w Wąwolnicy
14. Elżbieta Michta - radna Rady Gminy Wąwolnica /Celejów/
15. Sylwester Niezabitowski - sołtys wsi Mareczki
16. Eugeniusz Nowocień - drogi - IUNG Puławy
17. Bolesław Padło - Gimnazjum w Wąwolnicy
18. Sławomir Partycki - prezes Regionalnego Towarzystwa Przyjaciół Wąwolnicy
19. Kazimierz Pidek - burmistrz miasta Poniatowa
20. Gerard Potakiewicz - Zespół Lubelskich Parków Krajobrazowych
21. Józef Rak - radny Rady Gminy Wąwolnica /Grabówki/
22. Stanisław Rutkowski - Urząd Gminy w Dorohusku
23. Bogumiła Sarnowska - sołtys wsi Łopatki
24. Krzysztof Siejko - dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opiekuńczo - Leczniczego dla Psychicznie i Nerwowo Chorych w Celejowie
25. Ewa Skowronek - dyrektor Przedszkola Samorządowego w Wąwolnicy
26. Aneta Sosik - Urząd Gminy Wąwolnica
27. Agata Struska - dyrektor Szkoły Podstawowej w Wąwolnicy
28. Bogumiła Szyszkowska - gospodarstwo agroturystyczne w Zarzece
29. Henryk Wartacz - Urząd Gminy Wąwolnica
30. Krzysztof Wasilewski - Urząd Gminy Wąwolnica
31. Krzysztof Wącior - Grupa Producencka “UNIA” /Karmanowice/
32. Genowefa Wiejak - dyrektor Szkoły Podstawowej w Rąblowie
33. Marianna Wilkoławska - radna Rady Gminy Wąwolnica /Łopatki/
34. Dariusz Wójcik - Materne Polska w Łopatkach
35. Piotr Zadora - dyrektor Szkoły Podstawowej w Karmanowicach
36. Jacek Zuchniarz - rolnik wsi Zarzeka
37. Marta Zuchniarz - SP ZOL w Wąwolnicy
38. Marian Żaba - Starostwo Powiatowe w Puławach
MOTTO:
Dziś problem nie polega już na tym, czy dokonywać zmian, lecz w jaki sposób i na jakich podstawach je dokonywać wobec nowej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Taką podstawą - w przypadku gmin - może stać się
strategia rozwoju.
I. WPROWADZENIE
Radykalne zmiany systemowe dokonywane w kraju wywołują potrzebę zmian w zachowaniu różnego typu organizacji, jak przedsiębiorstwa, instytucje - w tym gminy, w celu dostosowania do tych zmian prowadzonej przez nie działalności. Stymulują również wyzwalanie inicjatyw oddolnych, zmierzających w kierunku wzrostu samodzielności i aktywności władz tych organizacji zarówno w bieżącej działalności, jak i podejmowaniu działań związanych z ich perspektywicznym rozwojem.
Proces transformacji systemowej posiada także swój wymiar przestrzenny - krajowy, regionalny, jak i dotyczący obszarów gmin. Zgodnie z postanowieniami ustawy o samorządzie terytorialnym (11) gminy dysponują określonym zakresem swobody w decydowaniu o sobie, wspólnym majątku oraz o zaspakajaniu lokalnych potrzeb społecznych. Gmina jako wspólnota samorządowa stała się podstawową formą organizacyjną lokalnego życia publicznego.
Głównym zadaniem władz samorządowych jest tworzenie możliwie jak najlepszych warunków życia dla mieszkańców gminy. Zakresem obejmuje szereg dziedzin, z których jako najistotniejsze uznać należy:
* pracy - uwzględniającą możliwość uzyskania pracy i dochodów, warunki pracy oraz dostępność miejsca jej wykonywania,
* zamieszkania - uwzględniającą dostępność mieszkań i warunki mieszkaniowe, jak też ład przestrzenny zabudowy, czy tereny rekreacji i wypoczynku,
* środowiska przyrodniczego - uwzględniającą zasoby i walory oraz jakość tegoż środowiska zarówno w skali całej gminy, jak i poszczególnych jej fragmentów,
* obsługi - obejmujących szeroki wachlarz podstawowych usług dla ludności we wszystkich sferach, jak bytowej, oświaty, ochrony zdrowia i opieki społecznej, kultury, rekreacji i wypoczynku, bankowości itp.
Powyższe zadania władze samorządowe będą mogły realizować tylko w takim stopniu, na jaki pozwolą im istniejące warunki określone obowiązującymi w kraju zasadami prawno-organizacyjnymi, finansowymi, zasobnością finansową gminy oraz aktywnością i skutecznością działań struktur samorządowych. Działania władz lokalnych w tym zakresie powinny mieć dwojaki charakter:
- strategiczny - określający zadania kluczowe dla zaspokojenia podstawowych potrzeb lokalnych społeczności w określonym horyzoncie czasu,
- bieżący - nastawiony na realizację poszczególnych zadań szczegółowych, wynikających z ustaleń strategicznych.
Dla realizacji powyższych zadań gminy rywalizują między sobą o pozyskanie kapitału prywatnego i publicznego, gdyż od tego uzależniony jest rozwój gospodarczy, a w konsekwencji poziom życia miejscowej społeczności. Z kolei kapitał poszukuje dla siebie jak najlepszych warunków lokalizacyjnych, stąd gminy muszą tworzyć tzw. korzystne warunki dla tegoż kapitału. Aby to osiągnąć władze lokalne gminy powinny działać w dwóch kierunkach:
- zewnętrznym - zorientowanym na otoczenie gminy, poszukując w nim czynników sprzyjających oraz unikając zagrażających rozwojowi gminy,
- wewnętrznym - zorientowanym na zasoby własne gminy, które determinują poziom atrakcyjności lokalizacyjnej gminy dla ludności i podmiotów gospodarczych.
Dokonujące się w naszym kraju przemiany systemowe stwarzają potrzebę stosowania nowych - aktywnych stylów i form zarządzania, gdyż stare - polegające na realizacji decyzji i zaleceń podjętych odgórnie są mniej skuteczne. Nie zapewnią sukcesu w rozwoju gminy. Ponadto uwzględnić należy, że proces rozwoju będzie się odbywać w warunkach niepewności i ryzyka oraz liczenia w nim głównie na własne siły gminy.
Zagadnienie planowania strategicznego w polskich gminach pojawiło się dopiero w latach dziewięćdziesiątych (2, 18). Większość gmin przyjmuje za swoją strategię rozwoju studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, wymagane przez Ustawę o zagospodarowaniu przestrzennym (12). Nie jest to właściwe podejście, gdyż “Studium...” stanowi jedynie przestrzenną lokalizację strategii rozwoju, a nie ją zastępuje. Właściwym jest stworzenie oddzielnego dokumentu - strategii rozwoju, któremu nadaje się rangę Uchwały Rady Gminy.
Ponieważ zarządzanie strategiczne jest w Polsce zagadnieniem nowym, stąd są trudności zarówno w opracowaniu “Strategii...”, jak i, a szczególnie w zrozumieniu przez Społeczeństwo metodyki oraz zawartych w niej przedsięwzięć. Stąd też należy określić, co rozumiemy pod pojęciem
|